آیا ربات ها کنترل فرودگاه ها را به دست می گیرند؟
به گزارش وبلاگ هانیما، امروزه تمایل به استفاده از ربات ها در فرودگاه ها و رستوران ها بیشتر شده است و این سوال پیش می آید که آیا ربات ها در آینده کنترل فرودگاه ها را به دست می گیرند؟
اگر مالکان رستوران ها یک روز تصمیم بگیرند که غذاهای چاپی سه بعدی خود را به وسیله ربات ها سرو نمایند، به نظرتان آیا باید به آن ها انعام داد؟
گروه رستوران های ماکسیم در هنگ کنگ برای افزایش راندمان امکانات خود در پی افتتاح یک رستوران هوشمند در فرودگاه بین المللی این شهر است. جورج میو، مدیر فراوری ماکسیم، می گوید:
این پروژه اوایل سال جاری مطرح شد و تجربه غذایی مهمانان را بهتر خواهد نمود. مواد اولیه خام این رستوران به وسیله بازوهای رباتیک و دستگاه های اتوماتیک در آشپزخانه ای هوشمند تهیه می شوند.
از آنجا که ربات ها در فرودگاه های مختلف جهان مشغول به کار هستند، شاید فعالیت آن ها در رستوران خیلی هم عجیب به نظر نرسد. به عنوان مثال، ربات ها در فرودگاه بین المللی اینچئون (Incheon International Airport) در سئول کره جنوبی، مسافرانی که راستا را نمی دانند یا دیرشان شده است به گیت پرواز راهنمایی می نمایند. ربات های فرودگاه لاگاواردیا (LaGuardia Airport) واقع در نیویورک مجهز به دوربین هستند و می توانند به عنوان چشم یاریی نیروهای امنیتی باشند. ربات های فرودگاه چانگی سنگاپور (سنگاپور چانگی Airport) به مدت 10 ساعت در روز به کار نظافت مشغول هستند.
آیا ربات ها راهکار همه مسائل هستند؟
طبق نظرسنجی Air Transport IT Insights سال 2018، حدود نیمی از خطوط هوایی جهان و 32 درصد از فرودگاه های آن ها در پی پیدا کردن سرمایه گذار برای سرمایه گذاری بیشتر روی دستگاه های رباتیک و اتوماتیک تا سه سال آینده هستند.
براساس گزارش سال جاری شرکت ورو سلوشنز (Vero Solutions)، انتظار می رود ربات ها تا سال 2030 جایگزین فرایند چک این شوند. فرودگاه ژنو (Geneva Airport) در سال 2016 یک ربات به نام لئو را آزمایش کرد که به وسیله شرکت سیتا و شرکت رباتیک بلوبوتیکز طراحی شده بود. مسافران برای طی مراحل چک این، بلیت پرواز خود را روی این ربات اسکن می کردند و سپس بارشان را در محل امنی در ربات قرار می دادند و لئو آن را به ماموران امنیتی تحویل می داد. گوستاو پینا، مدیر آزمایشگاه سیتا که یک شرکت مخابراتی سوئیسی متخصص در فناوری حمل و نقل هوایی است، می گوید:
اپراتورهای فرودگاه در حال آزمایش ربات ها یا دستگاه های هوشمند برای چک این چمدان ها یا یاری به مسافران برای پیدا کردن راستا خود در فرودگاه های شلوغ هستند.
فرودگاه بین المللی گلاسگو (Glasgow International Airport) در اسکاتلند، رباتی به نام GLAdys را آزمایش کرد که برای راهنمایی مسافران به کار می رفت و بعلاوه آهنگ و پایکوبی های کریسمس را اجرا می کرد. با همه این تفاسیر، آیا ربات ها کنترل کامل فرودگاه ها را از انسان ها خواهند گرفت؟
به عنوان مثال پروژه پیشنهادی گروه ماکسیم برای استفاده از کارمندان رباتیک در رستوران فرودگاه هنگ کنگ، به این صورت است که برای تضمین کنترل کیفیت، این ربات ها همان مهارت های کاری انسان ها را خواهند داشت. با این حال پینا معتقد است که بعضی امور به حضور انسان احتیاج دارد. او می گوید:
تحقیقات ما حاکی از آن است که مسافران هنگام انجام امور ساده سفر مثل چک این و... ترجیح می دهند به جای مداخله انسانی، از خدمات اتوماتیک استفاده نمایند. با این حال وقتی در زمینه مدارک یا سفر به مشکل برخورد می نمایند، ترجیح می دهند با یک انسان صحبت نمایند. در هر صورت ربات ها می توانند به رایگان به یاری انسان ها بشتابند.
منبع: کجارو / edition.cnn.com