بحران اختلال اینترنت در ایران

به گزارش وبلاگ هانیما، در هفته های اخیر موضوع کندی اینترنت و اختلال در دسترسی به برخی سرویس های بین المللی، اعتراضات و نقدها بسیاری را در پی داشته است.

بحران اختلال اینترنت در ایران

به گزارش همشهری، درحالی که بعضی از کارشناسان از افزایش نیافتن پهنای باند بین الملل به عنوان دلیل کندی اینترنت نام می برند، بعضی دیگر این موضوع را عامل کندی اینترنت نمی دانند. بعلاوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از پیگیری دلیل کندی اینترنت خبر داده و درعین حال، دلیل این مسئله را آغاز سال تحصیلی و استفاده دانشجویان و دانش آموزان از اینترنت می داند.

منتقدان این شرایط، آغاز سال تحصیلی را موضوعی غیرقابل انتظار نمی دانند و بر این باورند که حتی اگر این ادعا درست باشد، پیش بینی های لازم برای این شرایط باید صورت می گرفت. از سوی دیگر، مسئله ای که عنوان می گردد این است که نرم افزار شاد روی شبکه ملی اطلاعات واقع شده است و نمی تواند باعث کاهش اینترنت بین الملل گردد.

رئیس هیأت مدیره شرکت شاتل به عنوان یکی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت هم روز گذشته در گفت وگویی ضمن اشاره به افت کیفیت اینترنت در کشور و اعتراض های مردم نسبت به این موضوع، گفته است که از 2 ماه پیش و زمان آغاز فعالیت وزیر ارتباطات تازه تا به امروز پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته است. او اعلام نموده مجوز این افزایش ظرفیت پهنای باند، باید از سمت شورای عالی فضای مجازی صادر گردد و چنین اتفاقی تا امروز رخ نداده است.

این در حالی است که براساس مشاهده میدانی خبرنگار ما روز گذشته سیستم های ارتباطی چند سازمان مهم ازجمله دو بانک هم برای انجام کار هایی مثل افتتاح حساب برای ساعاتی قطع یا دچار اختلال بود.

ادعای افزایش 30 درصدی پهنای باند

پارسا یوسفی، عضو کمیته برنامه ریزی گروه گردانندگان اینترنت ایران در خصوص موضوع افزایش پهنای باند بین الملل می گوید: وقتی قرار است زیرساخت پهنای بین الملل افزایش و توسعه یابد، شرایطی درنظر گرفته می گردد؛ به عنوان مثال، اگر 3 هزار گیگابیت ظرفیت داشته باشیم برای 4 هزار گیگابیت ظرفیت ایجاد می کنیم.

یوسفی با اشاره به این که اطلاعی از اندازه هزینه برای پهنای باند بین الملل در کشور ندارد، می گوید: این هزینه در جهان رقم بالایی نیست و هزینه زیادی ندارد؛ بنابراین افزایش پهنای باند کار خاصی نیست و یک فرایند عادی است.

این کارشناس به گفته های بعضی، مبنی بر افزایش 30 درصدی پهنای باند به ازای هر 3 ماه اشاره می نماید و معتقد است؛ چنین اظهاراتی به نظر نمی رسد که صحت داشته باشد.

او با ذکر یک مثال عنوان می نماید: گفته می گردد که در سال 99 حدود 2 هزار گیگابیت ظرفیت داشته ایم. حال اگر هر 3 ماه، افزایش 30 درصدی را درنظر بگیریم، الان باید حدود 4 ترابیت پهنای باند بین الملل داشته باشیم که در واقع اینگونه نیست.

به گفته این کارشناس فناوری حتی ما از لایه انتقال به مشتری هم، چنین ظرفیتی نداریم. لایه انتقال به مشتری یعنی مشتری ایرانی بتواند این اندازه بالا از پهنای باند را مصرف کند.

او می گوید: اندازه زیادی از ترافیک مشتری مربوط به مشتریان ADSL است یا جایی که محدودیت انتقال داریم. یعنی لست مایلی (last mile) که با مشترک داریم، به نحوی است که نمی توان آن را ارتقا داد.

لست مایل عبارتی است که به طور گسترده در صنایع مخابراتی، تلویزیون کابلی و اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد و بخشی از زنجیره شبکه مخابراتی را توصیف می نماید که به طور فیزیکی به محل کاربر نهایی می رسد.

دلیل اختلالات

عضو کمیته برنامه ریزی گروه گردانندگان اینترنت ایران در خصوص موضوع اختلالات می گوید: اگر گراف های رادار ابر آروان را مشاهده کنیم، نشان می دهد که روی بعضی از پلتفرم های ایرانی هم اختلال داریم. با این حال، این پلتفرم ها اختلال ندارند و به خوبی در حال فعالیت هستند.

این در حالی است که یوسفی مشکل احتمالی را از سرویس های زیرساختی می داند و معتقد است که باید مشکل را در سرویس های DSN و پروتکل های TCP جست وجو کرد.

به گفته او محتمل است که ارتقای سیستم فیلترینگ در جریان باشد یا تغییر در شبکه زیرساخت در حال رخ دادن است که باعث این اختلالات شده.

با این حال، یوسفی تأکید می نماید: بسیار بعید است که این اختلالات مربوط به پهنای باند بین الملل باشد.

او می گوید: اگر کاربران دی ان اس های 8.8.8.8 یا 4.4.4.4 را با دستور ping روی رایانه های خود تست نمایند، گاهی ممکن است این اختلالات را مشاهده نمایند.

منبع: فرارو

به "بحران اختلال اینترنت در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران اختلال اینترنت در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید