نقش آفرینی دانش آموزان در مدرسه با اجرای بسته تحولی سازمان دانش آموزی
به گزارش وبلاگ هانیما، تهران (پانا) - مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین با اشاره به تبیین بسته تحولی سازمان دانش آموزی بیان نمود سپردن مسئولیت به دانش آموزان در مدرسه در حقیقت میدان عملی برای تربیت شدن آنها است بنابراین باید در مدرسه تلاش کرد تا از موقعیت هایی که در مدرسه وجود دارد در همه زوایای مختلف استفاده گردد.
رضا مددی در گفت وگو با پانا با اشاره به بسته تحولی سازمان دانش آموزی گفت: در برنامه ها و سیاست های سال 99 وزارت آموزش و پرورش، بسته های تحولی یک نوع اولویت هایی است که در هر حوزه دیده شده است. یکی از این بسته های اجرایی با رویکرد تحولی مربوط به حوزه پرورشی در بخش سازمان دانش آموزی است که تحت عنوان هر دانش آموز یک مسئولیت بیان شده است.
وی با اشاره به اینکه اساساً مدرسه برای تربیت دانش آموزان تشکیل شده و ماموریت مدرسه محقق کردن امر تربیت است گفت: بنابراین تمام تلاش هایی که در مدرسه انجام می گردد چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی باید متمرکز بر دانش آموز باشد تا بتواند به تربیت دانش آموزان یاری کند و آنها را در معرض فعالیت هایی که قرار بوده در طی آن بچه ها تجارب جدیدی را به دست بیاورند و مهارت های لازم را کسب نمایند، قرار دهد.
در سند تحول هر دانش آموز در جریان تربیت باید نقش آفرینی کند
مددی اضافه نمود: با ادبیات سند تحول بنیادین دانش آموز یعنی فردی که در تربیت خود نقش مهمی دارد؛ در سند تحول هر دانش آموز در جریان تربیت باید نقش آفرینی کند و در تربیت خود باید حضور فعال داشته باشد. اساساً تربیت دانش آموز بدون خواست، حضور و به کارگیری اراده او امکان پذیر نیست. در تعریف تربیت در سند تحول گفته شده تربیت یک امر تعاملی است یعنی مربی زمینه سازی می نماید تا متربی با اختیار، آگاهی و اراده خود زمینه های لازم را برای کسب شایستگی ها پیدا کند و این متربی است که با زمینه سازی که مربی برایش انجام می دهد، با اراده خود جهت را طی خواهد نمود لذا ادبیات این سند برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه و نقش آفرینی مربی برای دانش آموز بسیار حائز اهمیت است.
مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین عنوان نمود: هر انسانی دارای ویژگی ها و خصوصیاتی است به خصوص اینکه صاحب اختیار است و تربیت برای او تحمیل کردنی نیست. مدارس برای تربیت دانش آموزان تشکیل شده و ماموریت مدرسه ایجاد زمینه تربیت برای دانش آموزان است؛ این سوال مطرح است که باید در مدرسه چه فعالیت و برنامه ریزی هایی را با چه رویکردی انجام دهیم و به چه میزان زمینه حضور فعال و اثر بخش دانش آموزان را فراهم کنیم تا بتوانیم پیغام های تربیتی خود را بهتر منتقل کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از اشکالات موجود در مدارس کشور این است که در صحنه عمل به دانش آموزان میدان داده نمی گردد و به نوعی متربی منفعل است گفت: بر اساس سند تحول بنیادین باید به سمتی حرکت کنیم که متربی فعال، خلاق و اثر گذار باشد؛ هدف اصلی مدرسه فراهم کردن فرصت ها برای کسب تجارب تربیتی مناسب برای دانش آموزان باشد.
فعالیت ها را اصلاح کنیم که همه دانش آموزان در مدرسه دیده شوند
به گفته مددی سیاستگذاری و برنامه ریزی برای مدرسه و انجام فعالیت ها و اقدامات باید با مشارکت فعال و حضور گسترده دانش آموزان در همه صحنه ها اتفاق بیفتد. از این جهت در مدارس بخشی از فعالیت های گروهی خارج از کلاس درس نقش مشخص نماینده ای در تربیت بچه ها دارد. در مدارس کشور عده خاصی در مدرسه نقش آفرینی می نمایند و به نوعی بخش زیادی از دانش آموزان در مدرسه نقش آفرین نیستند که باید نگاهمان را به مدرسه تغییر دهیم و به نحوی فعالیت ها را اصلاح کنیم که همه دانش آموزان در مدرسه دیده شوند.
مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین اضافه نمود که سپردن مسئولیت به دانش آموزان در مدرسه در حقیقت میدان عملی برای تربیت شدن آنها است بنابراین باید ما در مدرسه تلاش کنیم از موقعیت هایی که در مدرسه وجود دارد در همه زوایای مختلف استفاده کنیم. این کاری که به عنوان بسته اجرایی با رویکرد تحولی هر دانش آموز یک مسئولیت در حال پیگیری و اجراست، یعنی اینکه تمام مسئولیت ها و وظایف مدرسه را بین دانش آموزان تقسیم کنیم و این طور نباشد که دانش آموزی در مسئولیت نقش داشته باشد و جمعی از دانش آموزان هیچ نقشی نداشته باشند.
اجرا شدن بسته تحولی سازمان دانش آموزی به فرهنگ سازی نقش دادن به دانش آموز در مدرسه یاری می نماید
وی اضافه نمود: بنابراین فرصت را برای همه در مدرسه برای ایفای نقش و مسئولیت پذیری فراهم کنیم چراکه این موضوع یک امر ارزشمندی است بنابراین این بسته اگر به درستی اجرا گردد و همکاری لازم صورت بگیرد می تواند این موضوع را به درستی تبیین کند. امیدوارم این رویکرد به همه میدان دادن برای کسب تجربه تحقق یابد تا بتوانیم به همه فرصت دهیم خودشان را عرضه نمایند و قابلیت های خود را در صحنه عمل نشان دهند اگر این نگاه عملیاتی گردد و به عنوان یک فرهنگ در مدرسه به حساب آید، تحول در مدارس صورت خواهد گرفت. اجرا شدن بسته تحولی سازمان دانش آموزی می تواند به این فرهنگ سازی یاری کند.
مددی در ادامه گفت: امیدوارم با تلاش مسئولان سازمان دانش آموزی و معاونت پرورشی این کار با رویکرد کیفی و تاثیرگذار دنبال و زمینه های لازم در مدارس فراهم گردد که بچه ها با عضویت در فعالیت های گروهی و به فراخور توانایی هایشان در مدرسه نقش آفرین باشند. این اقدام که اقدامی با رویکرد تحولی است می تواند به یک گفتمان تبدیل گردد.
منبع: خبرگزاری پانا