داروهای خانگی برای درمان سینوزیت

به گزارش وبلاگ هانیما، بیماری سینوزیت شما را کسل می نماید و فعالیتهای روزانه شما را تحت تأثیر قرار می دهد. در این مقاله تعدادی داروی خانگی برای درمان سینوزیت شما ارائه شده است.

داروهای خانگی برای درمان سینوزیت

مترجم: حمید وثیق زاده

منبع:راسخون

بیماری سینوزیت شما را کسل می نماید و فعالیتهای روزانه شما را تحت تأثیر قرار می دهد. در این مقاله تعدادی داروی خانگی برای درمان سینوزیت شما ارائه شده است.

سینوسها حفره هایی کوچک هستند که در نتیجه التهاب مجاری تنفسی که معمولاً بر اثر گرد و غبار، آلودگی، تب ویروسی، عفونت قارچی و یا آلرژی ایجاد می گردد، مسدود می شوند. باکتریها به غشای سینوسی حمله می نمایند و منجر به عفونت می شوند که این عفونت می تواند به مدت چند هفته یا ماهها طول بکشد. داروهای خانگی به شما یاری می نمایند تا از این شرایط رهایی یابید.

سینوزیت یا آلرژی مربوط به غشاء مخاط بینی، شرایطی است که در آن بافتهای غشاء سینوسی مثلاً در سینوسهای نزدیک بینی متورم و ملتهب می شوند. این عفونت بر اثر میکروبهای مختلفی مثل ویروس، قارچ، باکتری، آلرژی و یا مسائل مربوط به پادتن های سیستم ایمنی بدن ایجاد می گردد. عوامل مختلفی که باعث سینوزیت می شوند عبارتند از: پلیپ بینی، سرما خوردگی معمول و تغییر در حفرات بینی. سینوزیت منجر به درد و ناراحتی و سوزش می گردد، علائم اولیه سینوزیت به صورت مشکل تنفسی، تب، سردرد و سرما خوردگی ظاهر می شوند. داروهای خانگی برای سینوزیت شامل فرمولهای قدیمی اند که برای خفه کردن این مشکل در نطفه بکار می فرایند. در ذیل تعدادی از این داروها برای تسکین فوری آورده شده است.

درمانهای خانگی برای سینوزیت :

- سرکه سیب :

استفاده از سرکه سیب یکی از روشهای مرسوم برای درمان سینوزیت است؛ پتاسیم موجود در آن سبب کاهش فشار سینوسها می گردد. در زیر چند روش برای نحوه مصرف این ماده پیشنهاد شده :

روش 1 :

2 قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم مخلوط نموده و بنوشید. این کار را 2 تا 3 مرتبه در روز تکرار کنید. این کار باعث کاهش مخاط شده و به درمان سینوزیت و عفونت گوشها یاری می نماید.

روش 2 :

یک قاشق سوپ خوری عسل را با دو قاشق سوپ خوری سرکه سیب در 0.02 لیتر آب ولرم مخلوط نموده و مصرف کنید. با مصرف این دارو سینوزیت شما در طی چند روز برطرف خواهد شد.

روش 3 :

نصف فنجان سرکه سیب را با نصف فنجان آب مخلوط کنید و روی اجاق گاز حرارت دهید و در حالتی که چشمان و دهانتان بسته است، بخار آن را تنفس کنید.

- سیر :

سیر ذاتاً خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد به همین علت در درمان سینوزیت بسیار مؤثر است چون عفونت بر اثر باکتری ایجاد می گردد، سیر باعث تسکین بیمار می گردد.

روش 1 :

یک کاسه آب را حرارت دهید و در درون آن سیر تازه خرد شده بریزید و به مدت 5 دقیقه بخار آن را استشمام کنید. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

روش 2 :

سیر را به صورت مکعبهای کوچک ببرید و دو پیمانه یک لیتری به آن آب اضافه کنید و بگذارید روی شعله کم به مدت یک ربع حرارت ببیند سپس آن را له نموده و جرعه جرعه بنوشید. برای تغییر طعم آن می توانید به آن کمی نمک اضافه کنید.

روش 3 :

ضمناً مکملهای سیر به صورت کپسول هم، در بهبود بیماری سینوزیت می تواند مؤثر باشد.

- روغن اکالیپتوس :

این روغن قوی خاصیت ضد التهابی دارد و از گرفتگی بینی جلوگیری می نماید. ترکیب ویژه ای که به نام سینئول در آن وجود دارد به کاهش تورم یاری می نماید و علاوه بر آن از تشکیل مخاط اضافی جلوگیری می نماید.

روش 1 :

چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید. سر خود را خم نموده و یک حوله روی سر خود بندازید بطوری که تمام سر و کاسه را بپوشاند سپس به مدت 10 دقیقه بخار آن را تنفس کنید. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

روش 2 :

3 تا 4 قطره روغن اکالیپتوس را به روغن نرم دیگر مثل نارگیل یا زیتون اضافه کنید و این ترکیب را مستقیماً روی بینی، پیشانی و استخوان گونه خود بمالید. ابتدا مطمئن شوید که روغن اکالیپتوس با پوست شما سازگار است تا باعث ناراحتی های بعدی نگردد.

- سوپ :

سوپهای گرم برای درمان سردردهای سینوسی بسیار مؤثر هستند. خوردن یک کاسه سوپ با مقداری سیر باعث تسکین سردردتان می گردد، توصیه گفته شده در زیر را بکار بگیرید.

ترکیبات :

نصف مرغ یا 2 تا 3 تکه از ران مرغ (برای گیاهخواران)، 4 تکه زنجبیل، 2 عدد پیاز بزرگ، 5 پره سیر، 2 عدد هویج خرد شده و یک قاشق چای خوری فلفل دانه ای

روش پخت :

تمام مواد گفته شده را در یک کاسه بزرگ آب بریزید و آن را حرارت دهید و بجوشانید تا اینکه مرغ کاملاً ترد و پخته گردد سپس کمی نمک دریایی اضافه کنید تا طعم و مزه آن بهتر گردد.

- بخور :

یک روش ساده و مرسوم خانگی، بخور کردن است. بخور کردن در درمان ناراحتی های سینوسی، سرما خوردگی و . . . بسیار مؤثر است. علاوه بر آن اضافه کردن روغنهایی مثل اسطوخودوس، رزماری و اکالیپتوس تأثیر آن را چند برابر می نماید.

روش :

یک کاسه آب بردارید و آن را خوب حرارت دهید تا اینکه بخار آن را ببینید سپس سر خود را خم نموده و به مدت 10 دقیقه بخار را تنفس کنید و پس از 30 ثانیه دوباره تکرار کنید. این عمل را بطور متناوب در طول روز انجام دهید. این کار به کاهش مخاط در بافتها و مرطوب شدن سینوسها یاری می نماید و درد سینوسها را تسکین می دهد.

- روغن پونه کوهی :

این گیاه خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی دارد بنابراین یک روغن ضد عفونی نماینده بسیار قوی به تعداد می رود. هم چنین در تقویت سیستم ایمنی بدن و غلبه بر هر نوع عفونتی کاربرد دارد.

روش 1 :

3 تا 4 قطره روغن پونه کوهی را با مقدار کمی روغن زیتون مخلوط کنید سپس روی نواحی سینوسی استعمال کنید تا مجاری سینوسی باز گردد.

روش 2 :

3 تا 4 قطره از این روغن را به هر نوع آب میوه دلخواه اضافه نموده و روزانه مصرف کنید. تأثیر آن را در 4 تا 5 روز آینده خواهید دید. توجه کنید که روغن پونه کوهی را با پونه مخصوص آشپزی اشتباه نگیرید.

- زرد چوبه :

از زمانهای قدیم، از زرد چوبه به اسم داروی مؤثر و قوی در داروسازی استفاده می شده است. این ماده شامل انواع زیادی از ترکیبات زیست سازگار است که این ترکیبات خاصیت ضد التهابی دارند و باعث بهبود سینوزیت و تمیز شدن مجاری تنفسی می شوند.

روش :

دو تکه بزرگ از ریشه زرد چوبه را با یک لیموی کامل، مقداری فلفل قرمز، یک قاشق سوپ خوری عسل و مقداری آب مخلوط کنید تا اینکه زرد چوبه روان گردد، برای تغییر طعم آن می توانید به آن کمی موز اضافه کنید. با نوشیدن این ترکیب در طی 3 تا 4 روز بهبودی چشمگیری حاصل می گردد.

- عصاره دانه گریپ فروت :

علائم مختلفی از سینوزیت با این عصاره جادویی درمان می شوند. عصاره دانه گریپ فروت به اسم آنتی بیوتیک مؤثر شناخته شده و خاصیت ضد قارچی هم دارد. توصیه می گردد که قبل از مصرف این عصاره را با آب رقیق کنید چون غلظت بالایی دارد. ثابت شده که داروهای خانگی نظیر عصاره دانه گریپ فروت به کاهش عفونت سینوسی و تسریع فرایند بهبود یاری می نمایند.

روش :

برای تمیز کردن سینوسها کافی است چند قطره از این عصاره را به محلول بینی خود اضافه کنید. اسپری های مختلفی که در داروخانه ها موجودند، عصاره دانه گریپ فروت در ترکیبات آنها وجود دارد.

- فلفل قرمز :

اگرچه ممکن است عجیب به نظر بیاید، اما فلفل قرمز در درمان سینوزیت بسیار مؤثر است. فلفل قرمز به اسم رگ بند عمل می نماید، گرفتگی بینی را برطرف می نماید و نقش داروی تب بر را دارد.

روش 1 :

7 تا 8 قطره آب و مقدار بسیار کمی فلفل قرمز را با هم مخلوط کنید، می توانید آن را مزمزه کنید یا به درون سوراخهای بینی تان بکشید. ممکن است به خاطر فلفل کمی احساس ناراحتی بکنید اما سینوسهایتان حتماً تمیز می شوند.

روش 2 :

یک قاشق چای خوری فلفل قرمز را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید چون باعث گشاد شدن رگهای خونی در بینی شده و مخاط را تحریک نموده و سینوسها تخلیه می شوند.

- آشامیدن آب :

در مبارزه علیه بیماریهای مختلف، آشامیدن آب یک راهکار خوب است. سعی کنید روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید چون این کار به تر شدن مخاط و آسان تر شدن تخلیه سینوسها یاری می نماید.

آشامیدن آب فراوان سبب مرطوب شدن بدن می گردد و به خارج شدن سموم بدن و افزایش سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. گفته شده که آشامیدن آب قبل از خواب، سینوسها را تحت کنترل و مجاری بینی را تمیز نگه می دارد.

چند داروی خانگی دیگر :

روشهای خانگی شامل شستن بینی هم می شوند چون شستن بینی بطور مرتب باعث تمیز شدن مجاری بینی می گردد که این کار سرفه ناشی از سینوزیت را حتماً کاهش می دهد و به درمان سردرد یاری می نماید.

در هنگامی که سردردتان غیر قابل تحمل است، چرت زدن به مدت نیم ساعت باعث بهتر شدن حالتان می گردد.

کمی فلفل سیاه و یا ادویه های دیگر به غذایتان اضافه کنید، چون این ادویه ها به تمیز شدن بافتهای سینوسی یاری می نمایند.

دوش آب گرم بگیرید و از مصرف غذاهای سرد پرهیز کنید.

به مقدار یک قاشق چای خوری خردل تازه را در دهان خود نگه دارید تا مزه آن از بین برود. طعم عجیب این گیاه باعث روان شدن مخاط و تخلیه آن در دهان می گردد و از فشار سینوسها می کاهد.

داروهای خانگی سینوزیت را اگر به درستی بهره ببرید، به درمان سینوزیت شما تا یک هفته یاری می نمایند. اگر مشکل شما حاد است به پزشک مراجعه کنید. برای پیشگیری از ابتلا به این عفونتها مرکبات، زیاد مصرف کنید. تغذیه صحیح و ورزش منظم به تقویت سیتم ایمنی بدنتان و مقاوم تر شدن شما یاری می نمایند.

منبع: راسخون

به "داروهای خانگی برای درمان سینوزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای خانگی برای درمان سینوزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید