مرودشت به ریل متصل شد
به گزارش وبلاگ هانیما، ایستگاه گار باری شهرستان مرودشت به وسعت 350 هزار متر مربع با اعتبار 130 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
به گزارش وبلاگ هانیما آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران شنبه 14 تیر در حاشیه افتتاح ایستگاه گار باری مرودشت در جمع وبلاگ هانیما گفت: امروز افزون بر بهره برداری از ایستگاه گار این شهرستان، عملیات ساخت ایستگاه مسافری راه آهن شهر مرودشت هم شروع شد.
سعید رسولی اعلام کرد: شهرستان مرودشت جاذبه های تاریخی، باستانی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده و به همین دلیل پیش بینی می گردد ایستگاه مسافری این شهر از بهترین ایستگاه های مسافری شبکه ریلی کشور گردد. شهرداری مرودشت و استانداری فارس در خصوص واگذاری اراضی مورد احتیاج برای ساخت این ایستگاه با راه آهن جمهوری اسلامی همکاری لازم را انجام دادند.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه نمود: خط شیراز به اصفهان سال هاست که مورد بهره برداری نهاده شده و این راستا با وجود بارهای بسیار زیاد در منطقه، عمدتا کاربری مسافری داشته اما سهم جا به جایی ریلی بار در استان فارس تا به امروز بسیار ناچیز بوده است.
رسولی اضافه نمود: ایستگاه گار باری مرودشت با حرکتی جهادی و در شرایط کرونایی مورد بهره برداری نهاده شد و با افتتاح این مجموعه، بارهای مورد احتیاج و مواد اولیه کارخانجات فولاد مانند فولاد پاسارگاد به این مکان منتقل و تخلیه بارگیری در این ایستگاه انجام خواهد شد که امیدواریم ظرفیت ریلی استان فارس نیز هر روز افزایش یابد.
آرزوی دیرینه اهالی مرودشت محقق شد
استاندار فارس هم در این آیین گفت: افتتاح ایستگاه باربری ریلی، انتظار دیرینه مردم شهرستان مرودشت بود که امروز محقق شد. عنایت الله رحیمی اهالی مرودشت را میراث داران کهن ایران زمین و طلایه داران فرهنگ این مرز و بوم دانست و اظهار کرد: از شهرداری مرودشت درخواست کردیم زمین مورد احتیاج برای ساخت این ایستگاه در اختیار راه آهن جمهوری اسلامی گذاشته گردد و پیش بینی می گردد ایستگاه ریلی مسافری مرودشت تا انتها سال 99 تکمیل گردد.
ریل باید مالی گردد
رحیمی اعلام کرد: جمهوری اسلامی برای احداث خطوط ریلی هزینه های زیادی صرف نموده است، احداث خطوط ریلی، حمل مسافر و بار را به سمت و سوی مالی شدن سوق می دهد از این رو می کوشیم که راه آهنی که امروز احداث شده بتواند بازگشت سرمایه داشته باشد و به همین سبب ایستگاه های باری در کنار این راه آهن طراحی و اجرا شد.
به گفته استاندار فارس، حمل بار از مراکز فراوری کننده بار مانند پتروشیمی، فولاد پاسارگاد، معادن سنگ بوانات و خرم بید و خاک نسوز و صنعتی آباده می تواند قسمت اعظم بار این راه آهن را تشکیل دهند.
رحیمی ادامه داد: در افقی بلند مدت، نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی و دولت مصمم هستند که این راه آهن به سمت دریا حرکت کند و این خطه در بن بست ریلی نباشد که با احداث راه آهن شیراز - بوشهر که قطعه یک و 2 آن هم اینک حدود 30 درصد پیشرفت در بخش زیرسازی دارد در آینده فعال خواهد شد و مردم فارس از مزایای اتصال به دریا به وسیله ریل بهرمند می شوند.
برون رفت از بن بست ریلی فارس
نماینده مردم شهرستان های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین به وبلاگ هانیما گفت: امروز، آرزوی دیرینه مردم شهرستان مرودشت با همت مسئولان قبلی و فعلی استان فارس به ویژه استاندار فعلی این استان محقق شد.
جلال رشیدی کوچی اضافه نمود: انتظار داریم تکمیل ایستگاه مسافری مرودشت نیز سریعا به نتیجه برسد و این ایستگاه در موعدی که وعده داده شده، تکمیل گردد.
وی ادامه داد: مجمع نمایندگان استان فارس بر این موضوع که خط ریل راه آهن شیراز به بوشهر باید تکمیل گردد تا از این طریق فارس از بن بست ریلی خارج گردد، همدلی و اتفاق نظر دارند و این امر یاری بسیار بزرگی به اقتصاد استان فارس خواهد نمود.
شهرستان مرودشت در فاصله 45 کیلومتری شمال شیراز قرار گرفته است.
منبع: همشهری آنلاین