چانگان CS55 پلاس سایپا پرفروش تر از فیدلیتی XB1، قوی تر از تیگو 7 پرو

به گزارش وبلاگ هانیما، چانگان CS55 پلاس به زودی به وسیله سایپا به فروش خواهد رسید. CS55 پلاس در ظاهر نسخه موقر و متین UNI-T است. اما در باطن حرف های بسیاری برای گفتن دارد. این کراس اوور چانگان از موتور 1/5 لیتری توربو و گیربکس DCT هفت سرعته استفاده می نماید که برای ما بسیار آشنا است. اما این آشنایی تنها به موتور و گیربکس CS55 پلاس ختم نمی گردد.

چانگان CS55 پلاس سایپا پرفروش تر از فیدلیتی XB1، قوی تر از تیگو 7 پرو

چانگان CS55 پلاس

بیت ران - محمد فتح اللهی - چانگان CS55 پلاس اولین بار در نمایشگاه Shanghai Auto Show سال 2017 رونمایی شد. چانگان بلافاصله پس از آن رونمایی، CS55 پلاس را به بازار خودرو چین عرضه کرد.

در طول سال های قبل، این کراس اوور چانگان نسخه ها و فیس لیفت های مختلفی را تجربه کرد. تا اینکه در سال 2021 نسل دوم آن وارد نمایندگی های چانگان در چین شد.

چانگان CS55 پلاس

نسل دوم این این خودرو از زبان طراحی تازه چانگان بهره می برد. زبانی که UNI-T و UNI-K هم تکرار شد و قرار است به زودی آنها در ایران مشاهده کنیم.

CS55 پلاس نسل دوم به محض ورود به بازار خودرو چین 12/400 مشتری داشت. این کراس اوور چانگان حتی به رکورد فروش نزدیک به 30 هزار دستگاه در ماه هم رسید که البته پایدار نبود.

خوشبختانه سایپا برنامه دارد تا نسل دوم این خودرو را به بازار ایران معرفی کند. تعدادی محدودی از این خودرو اکنون در گمرک کشور قرار گرفته است و احتمالاً به زودی شرایط فروش آن اعلام خواهد شد.

طراحی ظاهری CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس

CS55 پلاس مانند تمام خودروهای چینی دیگر، گریل بسیار بزرگی دارد. این گریل اکنون معرف شخصیت تازه محصولات چانگان است. بر روی این جلوپنجره دوربین جلو و در بخش پایین آن هم سنسورهای مربوط به پارک خودرو مشاهده می گردد.

چراغ های جلو LED با جلوپنجره آن ترکیب شدند که ترند این روزهای بازار خودرو در دنیا است. اما در این خودرو چراغ مه شکن وجود ندارد. دلیل آن این است که براساس قوانین چین اگر چراغ های جلو به میزان ایمن جاده را روشن نمایند، نیازی به نصب مه شکن نخواهد بود.

چانگان CS55 پلاس

قبل از اینکه به نمای کناری این کراس اوور چانگان بپردازیم باید به یک نکته اشاره کنیم. چانگان CS55 پلاس همچون بسیاری از خودروهای این برد از المان های رنگی در بدنه خود استفاده می نماید.

این المان ها را می توان در UNI-T هم مشاهده کرد که ظاهری مجذوب کننده تر به خودرو می دهند. در چانگان CS55 پلاس این المان های رنگی را می توان در کناره های سپر جلو، زیر درب ها و گلگیرهای جلو پیدا کرد. این المان های رنگی در برخی مدل ها قرمز و در برخی از نسخه ها برنزی هستند.

در نمای کناری خبر از خطوط عجیب و غریب نیست. در عوض المان رنگی زیر درب ها کوشش دارد تا این بخش را از یک نواختی خارج کند.

نکته مهم درباره درب های چانگان CS55 پلاس این است که تا بخش پایین بدنه ادامه دارند. یعنی در زمان ورود و خروج به این کراس اوور هیچ وقت لباس شما در نتیجه برخورد با درب کثیف نخواهند شد.

چانگان CS55 پلاس

اما در نمای عقب این کراس اوور چانگان جزئیات عجیب و غریبی را می بینیم. چراغ سوم ترمز چانگان CS55 پلاس شاید یکی از عجیب ترین دیزاین ها در میان خودروهای چینی باشد.

چراغ های LED عقب طراحی قابل قبولی دارند و البته باید به المان کرومی پایین سپر این خودرو نیز اشاره نمود که نقش اگزوز کرومی فیک را ایفا می نمایند.

طراحی داخلی چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس

بیشتر بخش های داخلی چانگان CS55 پلاس از پلاستیک فراوری شدند. اما چانگان کوشش کرد این قطعات پلاستیکی را در اشکال مختلفی بسازد و کمی هم چرم ترکیبات داخل اتاق اضافه شد.

ردیف دوم صندلی ها کاملاً برای نشستن سه نفر کافی است. چرا که تونل کف خودرو در ارتفاع پایینی قرار گرفته است. اما مشکل این است که یک دریچه تهویه برای سرنشینان عقب وجود دارد. یعنی اگر فردی در وسط صندلی عقب بنشیند، بیشتر هوای تهویه مطبوع سهم آن خواهد شد.

در بخش جلو اما خبری از مانیتور سرتاسری خودروهای امروزی نیست. به جای آن یک کپی تمام و کمال از i-Cockpit پژو را شاهد هستیم. به همین دلیل، این فضا برای ما بسیار آشناست.

چانگان CS55 پلاس

فرمان با ظاهری مجذوب کننده نزدیک به راننده قرار گرفته است و بالای آن مانیتور 10 اینچی کلاستر را می بینیم. مانیتور 12.3 اینچی داشبورد هم لمسی است و اپل کارپلی هم به صورت استاندارد در آن وجود دارد. اما خبری از اندرویداتو نیست.

کلیدهای واقعی به جای تاچ پدهای مصنوعی

برخلاف UNI-K کلیدهای واقعی برای تهویه در پایین مانیتور وسط وجود دارند که کار را با این سیستم راحت تر می نمایند. حال که صحبت از دکمه های فیزیکی در داخل کابین CS55 پلاس شد بد نیست به یک مورد جالب اشاره کنیم.

دکمه های دوربین 360 درجه و ثبت وقایع این خودرو به شکلی بال مانند در بالای کلید گردان مودهای رانندگی مشاهده می شوند. خاصیت این سبک این است که بدون چشم برداشتن از مسیر می توان به این دکمه ها دسترسی داشت و از آنها استفاده کرد.

اگر بخواهید صدای سیستم صوتی را کم یا زیاد کنید، خبری از کلید مخصوصی برای این کار نیست. یا باید از دکمه های روی فرمان صدا را تغییر داد و یا می توانید در منو مانیتور این عمل را انجام دهید.

شارژرهای وایرلس تلفن در بخش بالایی دنده قرار دارند و به جهت آنکه کنسول میانی شناور طراحی شد، می توان از فضای خوبی که در زیر آن وجود دارد، استفاده کرد.

نکته دیگری که در داخل اتاق چانگان CS55 پلاس می توان دید، Patern عجیبی است که در بالای محفظه داشبورد مشاهده می گردد. می دانیم که هیوندای در داخل اتاق محصولات خود این روزها از چهار نقطه که به معنای حرف H در کد مورس است استفاده می نماید. اما معین نیست این شمایل دیجیتالی (احتمالاً مربوط به WiFi) روی داشبورد CS55 پلاس دقیقاً مربوط به چیست.

یکی دیگر از امکانات جالب داخل کابین این خودرو، امکان تعویض صدای چراغ راهنما است. یعنی شما می توانید از بین سه گزینه، صدای دلخواه خود را برای صدای راهنما در زمان گردش به راست یا چپ بهره ببرید.

معینات فنی چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس

CS55 پلاس از موتور JL473ZQ2 چهار سیلندر توربو به حجم 1494 سی سی بهره می برد. موتور 1/5 لیتری توربو این خودرو می تواند 185 اسب بخار (188 PS) قدرت در 5500 دور در دقیقه فراوری کند.

گشتاور خروجی این موتور هم به 300 نیوتن متر می رسد که در میان دورهای 1250 تا 3500 در دسترس راننده قرار گرفته است. قدرت موتور CS55 پلاس در مدل های مقرون به صرفه قیمت به وسیله گیربکس شش سرعته دستی به محور جلو منتقل می گردد. اما خریدران مدل های گران قیمت می توانند از جعبه دنده DCT تر این خودرو که هفت سرعته است استفاده نمایند.

می دانیم که DCTها در ترافیک شهری رفتار کند توام با تأخیر دارند. اما به لطف WET بودن این جعبه دنده کمتر باید نگران داغ شدن آن رانندگی های پر فشار باشید.

تعلیق جلو این کراس اوور مک فرسون است و در محور عقب هم شاهد بازوهای مولتی لینک هستیم. ترمزها در تمامی چرخ ها دیسکی است و در محور جلو از نوع خنک شونده استفاده شده است.

چانگان CS55 پلاس را می توان با رینگ های 17، 18 و 19 اینچی در بازار خودرو چین خریداری کرد. نمونه های وارداتی به ایران همگی دارای رینگ های 19 اینچی هستند که نشان می دهد سایپا نمونه های مقرون به صرفهی را به کشور نیاورده است.

ابعاد، شتاب و مصرف سوخت چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس

CS55 پلاس با 4515 میلیمتر طول، 1865 میلیمتر عرض و 1680 میلیمتر ارتفاع دارای فاصله بین دومحوری برابر با 2656 میلیمتر است.

این کراس اوور پنج نفره چانگان می تواند با زاویه22 درجه از شیب ها بالا برود و با زاویه 28 درجه از آنها خارج خواهد شد. یعنی با یک خودرو کاملاً شهری روبه رو هستیم.

مصرف سوخت CS55 پلاس 1460 کیلوگرمی، 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر است. باک بنزین آن نیز 55 لیتر حجم دارد. این بدان معناست که با یک باک پر از سوخت، CS55 پلاس می تواند پیمایش 930 کیلومتری داشته باشد. البته این ارقام در شرایط آزمایشگاهی میزان گیری شدند.

شتاب صفر تا یکصد کیلومتر رسمی این خودرو، 8.12 ثانیه است و CS55 پلاس تا 190 کیلومتر در ساعت می تواند به سرعت گیری ادامه دهد. این محصول چانگان در کشور مبداء با گارانتی 3 ساله یا 100 هزار کیلومتری به دست مشتریان چینی می رسد.

امکانات چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس

هنوز معین نیست که سایپا چه تیپ و تریم ای را برای فروش این خودرو در بازار ایران انتخاب کرد. اما آنچه از تصاویر و رینگ های CS55 پلاس های وارداتی می توان فهمید آن است که با تیپ های فول این خودرو روبرو خواهیم شد.

مدل های فول این کراس اوور چانگان با امکاناتی چون ترمزهای ABS و EBD، ترمز یاریی BA، سامانه های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی و کنترل فشار باد تایرها به فروش می رسند.

در بخش ایمنی، چانگان CS55 پلاس دارای ایربگ های راننده و سرنشین کناری، ایربگ های جانبی (در مدل های فول) و ایربگ های پرده ای (در مدل های فول) است.

تجهیزات یاری راننده این کراس اوور نیز عبارتند از سنسور پارک جلو (آپشنال)، سنسور پارک عقب، هشدار برخورد از عقب (در مدل های فول)، دوربین دید عقب، دوربین 360 درجه (در مدل های فول)، دوربین ثبت وقایع (در مدل های فول)، کروز کنترل (کروز کنترل آداپتیو در مدل های فول)، امکان انتخاب حالات رانندگی، هشدار خستگی راننده (در مدل های فول)، استارت استاپ موتور، ترمز پارک اتوماتیک و کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری ها.

تجهیزات یاریی پیشرفته

فول ترین مدل چانگان CS55 پلاس دارای رادار نقاط کور، رادار خروج از خط، کنترل بین خطوط، نگهداشتن خودرو در بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای اضطراری و رانندگی اتونوموس سطح سه است.

البته جالب است بدانیم که در کشور چین استفاده از این سطح از رانندگی اتوماتیک ممنوع است. چرا که براساس قوانین، راننده در هر شرایطی باید دستان خودرو را بر روی فرمان بگذارد.

از دیگر امکانات این خودرو می توان به سانروف پانورامیک، روف رک، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، درب صندوق عقب برقی مموری دار، فرمان چرمی با تنظیم زاویه دستی، لیور دنده الکترونیکی، صندلی های چرمی اسپرت با تنظیم برقی برای راننده (تنظیم برقی صندلی شاگرد در مدل های فول وجود دارد)، گرمکن صندلی راننده (در مدل های فول)، مانیتور لمسی 12.3 اینچی داشبورد (12.25 اینچی در مدل های مقرون به صرفه)، دستور صوتی، سیستم صوتی پایونیر با 6 اسپیکر، چراغ های جلو و عقب LED، برف پاکن عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی برای سرنشینان عقب، فیلترهای PM2.5، یونیزه و تصفیه نماینده هوا اشاره نمود.

قیمت چانگان CS55 پلاس در چین

چانگان CS55 پلاس

مقرون به صرفه ترین نسخه این کراس اوور چانگان در بازار خودرو چین، 103/900 یوان قیمت دارد. این رقم برابر است با 769/379/500 تومان که البته مربوط به نسخه دنده ای این خودرو است.

اما گران ترین تیپ چانگان CS55 پلاس در چین 125/900 یوان قیمت دارد که معادل 932/289/500 تومان است. این رقم مربوط به مدلی است که تمامی رادارها و آپشن های نسخه فول را داراست.

در نتیجه، سایپا احتمالاً این کراس اوور را با قیمتی در حدود دو میلیارد تومان در بازار خودرو کشور خواهد فروخت. البته این پیش بینی بسیار خوشبینانه است.

چانگان CS55 پلاس را بخریم یا خیر؟

چانگان CS55 پلاس را نباید با مرسدس بنز GLB یا ب ام و X1 مقایسه کرد. چرا که از هر جهت پایین تر از بسیاری از خودروهای اروپایی است.

اما در میان رقبای چینی، چانگان CS55 پلاس نوزدهمین کراس اوور پرفروش بازار خودرو چین است. رده اول اما از آن فولکس واگن THARU (تیگوان چینی) است که فقط در اسفند سال قبل 7114 دستگاه از آن را چینی ها خریداری کردند.

CS55 پلاس در طول دوازده ماه قبل، نزدیک به 180 دستگاه فروش در بازار خودرو چین داشت. این رقم برابر با فراوری و فروش تمامی محصولاتی است که در طول یک سال قبل از خط فراوری ایران خودرو خارج شدند.

چانگان CS55 پلاس

حضور مداوم در میان بیست کراس اوور پرفروش بازار خودرو چین، موفقیتی نیست که بتوان آن را دست کم گرفت. این موفقیت زمانی پر رنگ می گردد که بدانیم محصولاتی چون تویوتا کرولا کراس، نیسان قشقایی، هوندا CR-V، آئودی Q3 و… در میان بیست کراس اوور پرفروش بازار خودرو چین هستند.

جایگاه چانگان CS55 پلاس در بازار خودرو چین به ما نشان می دهد که اگر برندهای مطرح در بازار حضور داشته باشند، این خودرو پرفروش ترین نخواهد بود. چرا که چینی ها هم در پی خرید خودروهای باکیفیت تر هستند.

اما در بازار بدون تنوع ایران، CS55 پلاس آزادانه می تواند بدرخشد. قطعاً در میان خودروهایی مانند فیدلیتی XB1 یا چری تیگو 7 پلاس، CS55 پلاس انتخاب بهتری است. اما اینکار انتخابی از روی اجبار است. چرا که ما سالهاست از عدم حضور برندهای مشهور اروپایی در کشورمان رنج می بریم.

چانگان UNI-T سایپا آنالیز شد؛ موتور خودرو همان همیشگی

واردات خودروهای کارکرده در دستور کار است / توضیحات وزیر صمت

چانگان UNI-K به گمرک ایران رسید / همه چیز درباره کراس اوور احتمالی سایپا

چانگان CS35 پلاس سایپا، شصت و چهارمین کراس اوور پر فروش چینی

منبع: بیت ران

به "چانگان CS55 پلاس سایپا پرفروش تر از فیدلیتی XB1، قوی تر از تیگو 7 پرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چانگان CS55 پلاس سایپا پرفروش تر از فیدلیتی XB1، قوی تر از تیگو 7 پرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید